Jacques Villeneuve je meno, ktoré je určite skalným fanúšikom F1 veľmi dobre známe. Nejde však iba o pilota, ktorý získal titul majstra sveta vo Formule 1, ide o meno, ktoré nesie odkaz jednej z najznámejších rodín motoršportu. Syn slávneho otca sa dokázal presadiť vo svete F1 vlastným štýlom a tak nezmazateľne sa zapísal do jej histórie.
Jacques Villeneuve prišiel na svet 9. apríla 1971 v kanadskom Saint-Jean-sur-Richelieu. Keď ste synom legendy ako Gilles Villeneuve, tlak a očakávania vás sprevádzajú od prvého dňa. Jacques však nikdy nebol typ, čo by sa niečoho zľakol.
Už ako dieťa sa pohyboval v prostredí, kde vôňa benzínu a rýchlosť boli súčasťou života. Otcova predčasná smrť v roku 1982 ho zasiahla, ale zároveň mu dala jasný cieľ a to pokračovať v rodinnej tradícii. Prvé skúsenosti tak nazbieral v motokárach, pričom veľmi rýchlo postupoval od nižších kubatúr motokár po tie vyššie.
Už na prvý pohľad bolo jasné, že talent po otcovi sa nezaprel, ale Jacques chcel byť vždy sám sebou. V roku 1988, teda keď mu bolo iba 17 rokov, vstúpil do pretekov Alfa Cup, kde v konkurencii bývalých pretekárov F1 obsadil celkovo 10. miesto.
Veľký zlom prišiel v roku 1994, keď si našiel cestu do IndyCar a CART v Severnej Amerike. Tu si začal budovať meno, ktoré nebolo len odrazom elitu hráčov. V sezóne 1995 vyhral ikonické preteky Indianapolis 500 a zároveň celý šampionát.
Tieto úspechy mu otvorili dvere do F1, keď svojim jazdeckým umením upútal pozornosť Franka Williamsa, riaditeľa slávneho týmu Williams Grand Prix.
Jacques Villeneuve tak vstúpil do sveta Formuly 1 v roku 1996 a okamžite zaujal. Vo svojom prvom závode v Austrálii získal pole position a bojoval o víťazstvo, ktoré mu uniklo len kvôli technickým problémom. To všetko bolo odrazom spojenia jeho talentu spolu so stajňou Williams, ktorá mala v tom čase jedno z najsilnejších áut.
V priebehu sezóny nazbieral štyri víťazstvá a skončil celkovo druhý za tímovým kolegom Damonom Hillom, čo bol výkon, aký od nováčika nikto nečakal. Jacques jasne ukázal, že má výnimočný talent a súčasne odvahu a súperiť s najlepšími.
Sezóna v roku 1997 bola Jacquesovým veľkým momentom. Po odchode Damona Hilla sa stal lídrom tímu a teda logicky aj hlavnou nádejou Williamsu na titul.
Celý rok zvádzal boj s ďalšou nastupujúcou legendou, Nemcom Michaelom Schumacherom. Ten jazdil v tíme Ferrari tiež od roku 1996 a oproti poslednej sezóne bolo auto konkurencieschopnejšie. Preto bol celý ročník 1997 mimoriadne vyrovnaný.
Práve v posledných pretekoch v Jereze sa odohral dramatický moment, keď Schumacher do Jacquesa úmyselne narazil, aby ho vyradil z boja o titul, keďže mal v priebežnom poradí náskok. Jacques však kontakt ustál, zatiaľ čo Schumacher preteky nedokončil. Jacques skončil tretí, získal svoj vytúžený titul a Nemca zo sezóny diskvalifikovali.
Po neuspokojivej sezóne 1998, kedy obsadil Villeneuve až 5. miesto a titul mu ukradol Mika Hakkinen, s ním tím Williamsom ukončil spoluprácu a Jacques posilnil úplne novú stajňu BAR, ktorej skratka znamenala British American Racing. Tu viedol jeho priateľ a manažér Craig Pollock a cieľom bolo, aby bol Jacques tvárou nového ambiciózneho tímu.
Realita však bola sklamaním. Hneď v prvej sezóne BAR zápasil s nespoľahlivosťou auta a Jacques za celý rok nezískal ani jeden bod v celkovom hodnotení.
V nasledujúcich rokoch sa tím postupne zlepšoval, no výsledky boli stále ďaleko od očakávaní. Jacques sa ocitol v úlohe jazdca, ktorý síce vždy bojoval naplno, avšak jeho ambície často brzdila slabá technika alebo nespoľahlivosť auta.
Zlom prišiel v roku 2003, keď sa BAR stal továrenským tímom Hondy, no Jacques už mal za sebou niekoľko ťažkých sezón, kde sa nedokázal umiestniť na lepšom, ako 7. mieste. Na konci roku tak tím opustil. V sezóne 2004 nastúpil krátko za Renault. V roku 2005 sa rozhodol vstúpiť do tímu Sauber, kde strávil posledné dva roky kariéry.
Aj keď Sauber mal solídne auto, jeho výsledky sa už nikdy nepriblížili tým najlepším. Počas sezóny 2005, keď tím prevzala BMW, získal 9 bodov a obsadil celkovo 14. priečku. O rok neskôr skončil až na 15. mieste a kolotoč F1 tak definitívne opustil.
Po odchode z F1 v roku 2006 Jacques na pretekanie nezanevrel, práve naopak. Ešte niekoľkokrát sa pokúsil o návrat do F1, pričom absolvoval testy a skúšobné jazdy, napríklad aj s tímom Stefan GP, no nakoniec sa mu do sveta najprestížnejšej série už nepodarilo vrátiť. Jacques sa však pretekania nevzdal a skúšal svoje šťastie inde.
Jedným z jeho najvýraznejších úspechov po F1 bola účasť na legendárnych pretekoch 24 hodín Le Mans. V roku 2008 skončil na 2. mieste vo svojej kategórii s tímom Peugeot, čím takmer získal prestížnu trofej, ktorá by doplnila jeho tituly v Indy 500 a F1.
Okrem toho pretekal aj v sérii NASCAR, kde vyskúšal svoje schopnosti na oválnych tratiach v USA, no aj v menej známych sériách ako Speedcar a Top Race V6.
V F1 absolvoval celkovo 165 Veľkých cien, vyhral 11 z nich, 23-krát stál na pódiu a získal 13 pole positions. Najväčším úspechom bol titul v sezóne 1997, pričom je jedným z mála jazdcov, ktorí získali titul majstra v IndyCar 500, sérii CART aj v F1.
Dnes sa Jacques Villeneuve stále aktívne venuje motoršportu, aj keď už nie ako pretekár na plný úväzok. Často ho vídať v role televízneho analytika a komentátora pre Formulu 1, kde svojimi názormi ukazuje, ako veľmi ho svet F1 stále baví. Popri tom sa venuje hudbe, príležitostným závodom a svojmu rodinnému životu v úlohe otca.
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 28.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.01.2025